Svátek má: Věroslav

Komentáře

Maturitní maraton pokračuje

Slohovou práci mají maturanti „šťastně“ za sebou. Z českého jazyka už je čeká „jen“ didaktický test a ústní zkouška ze znalostí četby.

Ale teď už je na řadě didaktický test. „Co asi naši jazykovědci letos vymysleli“, klade si pravděpodobně    většina maturantů  otázku. „Nebude tam nějaký chyták? Nebude tam něco, co jsme se neučili?“ Ten náš pravopis je dost  komplikovaný (s – z?, i – y?,  velké – malé písmeno?, do hromady – z vlášť?).  Kdo si to má všechno pamatovat?

 Jsem již pamětník (letos 40 let po maturitě), také jsem to prožíval, také jsem měl obavy, zda to zvládnu. I když, pravda, didaktický test jsme tenkrát nepsali.

A tak mě napadlo, zda by si ti „dnešní“ maturanti nezasloužili trochu pomoct. Zda by si místo „suchých“ černobílých testů, otázek, doplňovaček a já nevím co ještě, nezasloužili něco úplně jiného. Jednoduché otázky s barevnými obrázky v duchu Komenského teorie názornosti, ovšem aplikované na aktuální společenská témata a přitom politicky korektní.

No jo, ale jak něco takového vymyslet. V současnosti vytvářejí maturitní zadání   týmy odborníků, ale výsledky nejsou nijak přesvědčivé.

Ale stačilo jedno ranní probouzení při otevřeném okně.   Zaslechl jsem totiž to typické hrdliččino volání

A v tom jsem si vzpomněl, aha:

Hrdliččin zval ku lásce hlas, …

A otázka je na světě.

Posuďte sami!


Zdeněk Lanz