Svátek má: Evelína

Byznys

Velikost textu:

Počet žen ve vedení českých firem roste

Počet žen ve vedení českých firem roste

Ve vrcholovém managementu největších českých firem se stále častěji uplatňují ženy. Zatímco v roce 2009 na nejvyšších řídících místech působilo 22 % manažerek, letos je jich poprvé v historii více než30 %.

Ilustrační foto
25.srpen 2014 - 20:38

Ženy se nejčastěji uplatňují v personalistice (79 %), a s odstupem také ve financích (44 %) a marketingu (41 %). Naopak IT a pozice generálního ředitele je stále doménou především mužů – v čele IT pracuje jen 3 % žen a jen šesti procentům velkých tuzemských firem šéfuje žena. Informace vyplývají ze specializované databáze Manažeři velkých firem společnosti Bisnode, která obsahuje informace o více než 3 270 nejvýznamnějších či největších společností v ČR s téměř 15 000 kontaktními osobami.

V posledních letech se zvyšuje počet žen ve vrcholovém managementu firem. Zatímco v roce 2009 podle databáze Manažerů velkých firem v ČR na nejvyšších řídících místech působilo 22 % žen, v roce 2014 se jedná už o 30 %. „Ačkoliv podíl žen na významných manažerských pozicích roste, zatím nedosahuje průměru v zemích EU*. Přitom podle různých ekonomických studií společnosti, ve kterých jsou na řídících pozicích zastoupeny ženy, jsou zpravidla stabilnější a dosahují lepších hospodářských výsledků než srovnatelné firmy s ryze mužským vedením,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová.

Ženy se nejčastěji uplatňují v personalistice (79 %), a dále s výrazným odstupem ve financích (44 %)
a marketingu (41 %). V těchto oborech také za posledních šest let, kdy Bisnode tyto statistiky detailně sleduje, ženy nejvíce posílily své postavení. Zatímco v roce 2009 na pozici šéfa personalisty pracovalo 57 % žen, v roce 2014 je jich 79 %. Podobný trend lze sledovat i ve financích a marketingu. Finanční ředitelku má aktuálně 44 % největších českých firem, ve srovnání s 28 % v roce 2009. Obdobně v roce 2009 byla čtvrtina marketingových oddělení největších českých firem vedena ženou, nicméně o šest let později má v čele marketingu ženu 41 % firem. V posledním roce, mezi lety 2013 a 2014, ženy pozvolna začaly vytlačovat muže i z křesel obchodních ředitelů. Podíl žen na místě šéfa obchodu meziročně vzrostl o více než 3 % z 14 % v roce 2013 na 17 % v roce 2014.

*Podíl žen v managementu – průměr EU 27 = 33 %. Zdroj: European Commission 2010

Podíl žen ve vrcholovém managementu největších českých firem v ČR:
 
                               2009        2010        2011        2012        2013        2014      
finance                28,23 %   31,13 %   34,82 %   45,17 %   42,35 %   44,04 %          
IT                           5,97 %     5,09 %     4,26 %     3,16 %     3,12 %      3,28 %          
marketing           25,47 %    33,27 %   37,15 %   41,64 %   40,98 %   40,72 %          
obchod               13,02 %    12,10 %   11,72 %   15,91 %   13,79 %   17,06 %          
personalistika    57,11 %    64,69 %    69,87 %  79,34 %   78,47 %   79,46 %          
vrcholové vedení  3,83 %     4,71 %    4,97 %     5,51 %       5,04 %      6,14 %          
celkem                22,22 %    25,04 %   26,25 %   29,57 %    28,06 %   30,07 %         
Zdroj: Bisnode, databáze Manažeři velkých firem ČR

(kou, bisnode, foto: arch.)


Nechcete zmeškat důležité zprávy? Přihlašte se k jejich odběru:

Mají propuštění horníci z Mostecka dostat kompenzaci od státu, tak jako propuštění z OKD?

Ano
transparent.gif transparent.gif
37%
Ne
transparent.gif transparent.gif
59%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
4%

Kurzy

1 $ USD 24.17  Kč
1 € EUR 27.02  Kč
1 £ GBP 31.61  Kč
1 CHF CHF 24.69  Kč
100 руб RUB 37.15  Kč

Akcie

NWR
0.1
AAA Auto
24
CETV CME
58
ČEZ
441
ECM
25.5
ERSTE GROUP BANK
664
FORTUNA
92
KITD
5.2
KOMERČNÍ BANKA
852.5
NWR
272
ORCO GROUP
12.4
PEGAS NONWOVENS
789
PHILIP MORRIS ČR
12900
O2 C.R.
235
UNIPETROL
173.9
VIG
465.1