Svátek má: Jonáš

Byznys

Velikost textu:

Počet žen ve vedení českých firem roste

Počet žen ve vedení českých firem roste

Ve vrcholovém managementu největších českých firem se stále častěji uplatňují ženy. Zatímco v roce 2009 na nejvyšších řídících místech působilo 22 % manažerek, letos je jich poprvé v historii více než30 %.

Ilustrační foto
25.srpen 2014 - 20:38

Ženy se nejčastěji uplatňují v personalistice (79 %), a s odstupem také ve financích (44 %) a marketingu (41 %). Naopak IT a pozice generálního ředitele je stále doménou především mužů – v čele IT pracuje jen 3 % žen a jen šesti procentům velkých tuzemských firem šéfuje žena. Informace vyplývají ze specializované databáze Manažeři velkých firem společnosti Bisnode, která obsahuje informace o více než 3 270 nejvýznamnějších či největších společností v ČR s téměř 15 000 kontaktními osobami.

V posledních letech se zvyšuje počet žen ve vrcholovém managementu firem. Zatímco v roce 2009 podle databáze Manažerů velkých firem v ČR na nejvyšších řídících místech působilo 22 % žen, v roce 2014 se jedná už o 30 %. „Ačkoliv podíl žen na významných manažerských pozicích roste, zatím nedosahuje průměru v zemích EU*. Přitom podle různých ekonomických studií společnosti, ve kterých jsou na řídících pozicích zastoupeny ženy, jsou zpravidla stabilnější a dosahují lepších hospodářských výsledků než srovnatelné firmy s ryze mužským vedením,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová.

Ženy se nejčastěji uplatňují v personalistice (79 %), a dále s výrazným odstupem ve financích (44 %)
a marketingu (41 %). V těchto oborech také za posledních šest let, kdy Bisnode tyto statistiky detailně sleduje, ženy nejvíce posílily své postavení. Zatímco v roce 2009 na pozici šéfa personalisty pracovalo 57 % žen, v roce 2014 je jich 79 %. Podobný trend lze sledovat i ve financích a marketingu. Finanční ředitelku má aktuálně 44 % největších českých firem, ve srovnání s 28 % v roce 2009. Obdobně v roce 2009 byla čtvrtina marketingových oddělení největších českých firem vedena ženou, nicméně o šest let později má v čele marketingu ženu 41 % firem. V posledním roce, mezi lety 2013 a 2014, ženy pozvolna začaly vytlačovat muže i z křesel obchodních ředitelů. Podíl žen na místě šéfa obchodu meziročně vzrostl o více než 3 % z 14 % v roce 2013 na 17 % v roce 2014.

*Podíl žen v managementu – průměr EU 27 = 33 %. Zdroj: European Commission 2010

Podíl žen ve vrcholovém managementu největších českých firem v ČR:
 
                               2009        2010        2011        2012        2013        2014      
finance                28,23 %   31,13 %   34,82 %   45,17 %   42,35 %   44,04 %          
IT                           5,97 %     5,09 %     4,26 %     3,16 %     3,12 %      3,28 %          
marketing           25,47 %    33,27 %   37,15 %   41,64 %   40,98 %   40,72 %          
obchod               13,02 %    12,10 %   11,72 %   15,91 %   13,79 %   17,06 %          
personalistika    57,11 %    64,69 %    69,87 %  79,34 %   78,47 %   79,46 %          
vrcholové vedení  3,83 %     4,71 %    4,97 %     5,51 %       5,04 %      6,14 %          
celkem                22,22 %    25,04 %   26,25 %   29,57 %    28,06 %   30,07 %         
Zdroj: Bisnode, databáze Manažeři velkých firem ČR

(kou, bisnode, foto: arch.)


Nechcete zmeškat důležité zprávy? Přihlašte se k jejich odběru: