Svátek má: Darina

Politika

Velikost textu:

Bašta: Ředitel marketingu Lidlu je vlastně takový ideologický tajemník

Bašta: Ředitel marketingu Lidlu je vlastně takový ideologický tajemník

Existují události, které o naší době a jejím směřování vypovídají více, než bychom možná chtěli vědět. Týká se to i případu vymazaných křížů na reklamní fotografii německého obchodního řetězce. Píše v komentáři pro Prvnizpravy.cz Jaroslav Bašta.

Jaroslav Bašta
10.září 2017 - 03:20

Vzhledem k tomu, že manageři Lidlu již dříve projevovali snahu vychovávat své zaostalé zákazníky k multikulturalismu, vycházím z předpokladu, že nejde jen o jednorázový úlet. Spíše o počínání typické pro totalitní režimy.

Něco velmi podobného se přihodilo před více než čtyřiceti lety dvěma mladým historikům v Plzni. Pracovali tehdy na soupisu památek předrománské a románské architektury v tehdejším Západočeském kraji, vydali hodnotnou publikaci a chystali v muzeu výstavu na stejné téma. Odevzdali nadřízeným scénář a náhle byli předvoláni do kanceláře tehdejšího ideologického tajemníka krajského výboru KSČ. Nebylo divu, Západočeský kraj sám sebe tehdy označoval za pevnou hráz socialismu a míru.

Krajský vrchní ideolog měl k jejich scénáři dvě velmi vážné připomínky: první se týkala toho, že u fotografií románské falce v Chebu bylo napsáno „Falc nechal zbudovat císař Fridrich Barbarossa“. „Barbarossa byl přece název plánu přepadení Sovětského svazu, tak to tam v žádném případě nemůže být! Napište, že objekt nechal postavit Fridrich II.“ Zato jeho druhá námitka zněla, jakoby ji koupil v Lidlu - „Vy tady všude píšete o kostelech a ještě používáte názvy jako kostel svatého Martina, svatého Michala, svatého Ducha. To přece nejde. Pište Martinský, Michalský, Dušní a když je v obci jen jeden, tak ho ani nejmenujte“. Odvážnější z obou historiků pak položil logickou otázku, co si tedy mají počít s kostelem Všech Svatých? Tajemník jim řekl, ať neprovokují a vyhodil je. Nakonec to dobře dopadlo, výstava byla.

Myslím si, že tato příhoda jasně dokládá, že činnost ideologického tajemníka si žádala určité intelektuální a morální kvality a nejlépe ji mohl vykonávat podělaný blb. Patřilo to k době, všichni to věděli, počítali s tím. Dokonce se dalo předvídat, co bude případným kamenem úrazu. Žili jsme přece v totalitě.

Ta aféra s vymazanými kříži (i předchozí výchovné působení s modelem temné pleti) se však onomu totalitnímu nátlaku nebezpečně podobá. Čiší z toho podobná povýšenost těch, kdo vědí, co je správné, a s čím je třeba skoncovat, protože oni přece zastávají tu jedinou správnou ideologii či náboženství. Vadí mi na tom dvě věci – proč se v Lidlu člověk na této pozici označuje jako ředitel marketingu a ne ideologický tajemník? Přitom je jasné, že kvalifikační předpoklady na tuto funkci by splnil i v minulosti v totalitním režimu jakéhokoliv zabarvení. A co nám vlastně chtějí vnutit tím mazáním křesťanských symbolů?

(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.)