Svátek má: Helena

Zprávy

Velikost textu:

Činitelé USA „nakrmili" noviny falešnou zprávou o ruských hackerech

Činitelé USA „nakrmili" noviny falešnou zprávou o ruských hackerech

Nedávný článek The Washington Postu o „ruských hackerech" ukázal, jak je snadné šířit nepravdivé informace s pomocí velkých novin, napsal Kalev Leetaru, komentátor časopisu Forbes.

Ilustrační foto
6.leden 2017 - 20:00

Washington Post 31.prosince publikoval článek s názvem „Ruští hackeři se vloupali do rozvodné sítě USA prostřednictvím společnosti ve Vermontu, oznamují američtí představitelé". Noviny uvedly, že v počítačovém systému společnosti Burlington Electric údajně našli programový kód spojený s ruskými hackery.

„Rusové neaktivovali kód, aby poškodili společnost, ale činitelé pod podmínkou zachování anonymity, uvádějí, že průnik do energetické sítě má velký význam, protože představuje potenciální vážnou zranitelnost země," tvrdilo se v článku WP.

Pravda, po několika hodinách došlo k opravám: že čas a okolnosti invaze do počítačové sítě není dosud známy. Ovšem počítačový útok popřela sama Burlington Electric. Uvedla, že podezřelý program byl nalezen jen v notebooku, který není připojen k síti.

USA považovaly za známku „ruského útoku" ukrajinský program


„Historka o ruských hackerech, hluboko proniknuvších do rozvodné sítě v USA a jsou připraveni uvrhnout národ do tmy jedním kliknutím, se náhle proměnil v příběh o notebooku, který měl jeden škodlivý program, a to vůbec nebyl připojen k síti," napsal novinář Forbesu.

Washington Post upozornil na prohlášení Burlington Electric a přidal to k článku již po půl hodině. Takže se noviny ani nepokusily kontaktovat zástupce společnosti před zveřejněním materiálu, a prověřit skutečnost, poznamenal Kalev Leetaru.

„Soudě podle všeho se zdá, že nějaký činitel vlády předal novinám senzaci o Rusech vniknuvších do energetické sítě v USA. A místo toho, aby se obrátily na elektrárenskou společnost a zjistily podrobnosti, prostě publikovaly příběh v té podobě, jakou je nakrmili činitelé," konstatoval novinář.

Ale i po všech změnách lze v záhlaví na webových stránkách Washington Postu číst: „V rámci ruských operací napadli energetickou společnost ve Vermontu, což ohrožuje energetickou síť USA, uvedli úředníci."Tato nesprávná podoba titulku se šíří prostřednictvím sociálních sítí. Je to velmi důležité, zdůrazňuje komentátor Forbesu: Uživatelé sociálních sítí obvykle věnují pozornost pouze titulkům a zřídka čtou celý článek.

Poznámka: 3. ledna noviny uvedly, že informace o kybernetickém útoku a dokonce i detekce malwaru v Burlington Electric nebyly potvrzeny. Jak se ukázalo, zaměstnanec našel podezřelou IP adresu, k níž se připojil jeho počítač. Po ověření bylo zjištěno, že se jedná o normální adresu, která není spojena s žádnými hackery nebo Ruskem.

(kou, prvnizpravy.cz, forbes.com, foto: pl)