Svátek má: Bořivoj

Zprávy

Velikost textu:

Pražané budou jezdit na Lítačku, třebaže to slovo znamená cokoliv...

Pražané budou jezdit na Lítačku, třebaže to slovo znamená cokoliv...

Praha již zná jméno nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu. Podle agentury, která prováděla analýzu názorů občanů, zvítězil původně pracovní název Lítačka. Zda se ujme název karty, který  patrně probudí další nové diskuse, prokáže budoucnost. 

Tramvaje jsou jedním z druhů dopravy a proto nebudou mít Pražané tramvajenku
24.únor 2016 - 21:31

Podle agentury, která prováděla průzkum ohlasů,  název Lítačka od svého představení na konci ledna vyvolal krátkou, ale velice intenzivní diskuzi, která trvala cca týden. Většina zmínek na sociálních sítích a v médiích se objevila během prvního dne. Analýza začala v den představení nového řešení čipové karty pro pražskou hromadnou dopravu. Hodnocena byla síla zmínek, což je hodnota spočítaná z dosahu dané zmínky a jejího úspěchu (lajky, komentáře, interakce a podobně). Název Lítačka vyvolal 52,5 % pozitivních ohlasů, podobného výsledku bylo dosaženo i u tzv. influencerů.

„Na základě analýzy, kterou jsme si nechali vypracovat, zvítězil náš původně pracovní název Lítačka. Vítězství je to sice těsné, ale tento návrh většinu získal. Přeji si, aby novou kartu provázely jen pozitivní ohlasy, neboť pro Prahu znamená nové řešení výraznou úsporu peněz,“ uvedla sebejistá primátorka Adriana Krnáčová.

Zatím náklady na pořízení nového systému na vydávání čipových karet a uvedení Lítačky do provozu byly 1,9 milionu korun. Opencard, kterou Lítačka nahrazuje, přitom ve stejné fázi stála Pražany 165 milionu korun a její celkové náklady přesáhly 1,7 miliardy korun.

Podle průzkumu celkem bylo nalezeno 5727 zmínek, které obsahovaly slovo Lítačka nebo další varianty navrhované lidmi.  Iniciativa vzniku nové karty byla ve sledovaných dnech  vnímána pozitivně. Ke každé variantě názvu se objevovaly důvody, proč je dobrý i proč není vhodný. Každá zmínka byla ručně hodnocena, zda přináší pozitivní, neutrální nebo negativní sentiment (tzv. analýza sentimentu). Nejvíce pozitivních zmínek získala Lítačka (1800 pozitivních zmínek), 3krát více než Tramvajenka (600 pozitivních). Diskuze se vedla primárně na Facebooku (71,6 %), objevovaly se zmínky v médiích (13,4 %) a také byl poměrně silně zastoupený Twitter (11,7 %).



„Nejdůležitější je pro mě fakt, že jsme ušetřili spoustu peněz pro Prahu a zajistili si nezávislost na společnosti EMS. Díky tomu, že se o provoz Lítačky bude starat společnost 100% vlastněná městem, nám nehrozí žádné měsíční paušály, jaké po Praze požaduje EMS,“ uzavřela primátorka Adriana Krnáčová.

Lítačka ovšem znamaná i sračku, ale  je však haněná i z několika dalších důvodů ...

Lítačka třeba  připomíná to sloveso létat, tudíž se to pro název nehodí
Lítačka připomíná  starý název pro vojenskou hlídku, která byla proslulá, že kontrolovala vojáky základní služby, zda mají opušťák nebo vycházku 
Lítačka  připomíná výraz pro průjem, který se i v literatuře uvádí coby "sračka" 
Lítačka není slovo pražského původu a tak vadí rodilým pražákům, zatímco přistěhovalým údajně většinou název vyhovuje.
Lítačka připomíná   lítací dveře
Lítačka je v některých krajích záchranka nebo rychlá zdravotní pomoc
Lítačka je  nespisovný výraz
Lítačku cizinci  nebudou moci správně vyslovit

Své kritiky měly i další výrazy ...
Legitka byla brána negativně především proto, že:
se jedná o starý výraz, používal se kdysi
lepší jsou “anglické” názvy, protože je to modernější
může se plést s občanským průkazem, legitimací

Tramvajenka sklidila  kritiku jenom proto, že s kartou se dá jezdit i metrem, vlakem nebo autobusem a dokonce i lanovkou a přívozem přes řeku.

"Koho by napadlo, že Magistrát si objedná průzkum, jak bude veřejnost hodnotit a hlavně na sociálních sítích název prokazující, že mám zakoupené předplatné na veřejnou dopravu a kterou primátorka nazvala pracovně Lítačkou. Osobně jsem to považoval za hloupý název  a nikdy by mne nenapadlo, že to s Lítačkou někdo může myslet vážně. A ono se stalo, že jo. Osobně  si myslím, že kdyby probíhala skutečně vyhlášená anketa, jak se má nová karta nazývat, tak by asi lidi  přišli na lepší název než na přiblblou Lítačku. Osobně si myslím, že by se kartě klidně mohlo říkat Adriana, alespoň by něco po první primátorce v historii Prahy zůstalo  a jak sama ona věří finančně úsporné kartě, tak i pozitivního. Nakonec by to bylo i hezké. Téměř všichni Pražané by jezdili s Adrianou," napsal k názvu nové pražské karty jeden publicista, který si nepřál být jmenován. 

O vzhled karty se postaralo studio Touch Branding, které patří mezi tuzemskou špičku ve vytváření takzvaných projektových identit, za což v minulosti získalo i řadu ocenění. Design abstraktně zobrazuje Prahu a její dopravní tepny. Vzhled je jednoduchý, avšak snadno rozpoznatelný a tím pádem i nezměnitelný.
 
Praha spouští vlastní systém na předplacené jízdné
 

„Od 1. března 2016 budou moci Pražané žádat o Lítačku přímo v kartovém centru ve Škodově paláci. Pokud však mají platnou Opencard, po dobu její platnosti se pro ně nic nemění. Až Pražanům skončí platnost jejich Opencard, zažádají o novou kartu, což by stejně museli udělat, a dostanou již novou Lítačku,“doplnil ředitel městské společnosti Operátor ICT Václav Strnad.

(ps, Prvnizpravy.cz, foto: ps)


Nechcete zmeškat důležité zprávy? Přihlašte se k jejich odběru: