Svátek má: Věroslav

Zprávy

Velikost textu:

Proč policie supluje STK? Je za tím lobbismus nebo naše bezpečnost?

Proč policie supluje STK? Je za tím lobbismus nebo naše bezpečnost?

Motoristé - pamětníci vědí, že přijít o takzvaný malý techničák nebyl kdysi žádný kumšt. Stačil k tomu motor zaflákaný od oleje nebo odlišný typ pneumatik. Na předních kolech jiný typ a na zadních taky. Hlavně že bylo auto, takříkajíc, obuté.

Ilustrační foto
17.únor 2016 - 21:22

Že k tomu třeba ještě auto nesvítilo nebo netroubilo, už byl detail. V ten okamžik přišel řidič o registraci motorového vozidla a domů cestoval s dokladem o dokončení jízdy platným pouze na inkriminovaný den. Zbývalo pak jediné – dát auto do pořádku nebo ho navždy odstavit do stodoly. Tolik pravomoce dopravní policie před rokem 2001, než ji nová legislativa dala k ledu, komentuje pro Prvnizpravy.cz současnou motoristickou novinku Petr Štrompf.

Současný celostátní šéf dopravní policie už nějakou dobu volal po znovuzavedení těchto pravomocí s cílem vyřadit pojízdné vraky ze silnic. Lednová  novela zákona  o pozemních komunikací jeho přání jako by vyslyšela – uvedení do praxe však zatím brání provádějící vyhláška, která by měla specifikovat konkrétní závady. Ať už by měly být jakékoliv, poslední slovo bude mít policista.

Řidič mu bude jen těžko dokazovat, že se mu výfuk rozlomil jen chvilku před kontrolou. Stejně tak poškozené čelní sklo – to ten náklaďák přede mnou, co vezl kamení a potom bác a co já teď s tím? bude vysvětlovat nešťastník, který se s malým techničákem v podstatě loučí. Další jiné závady, které vyhláška vyspecifikuje budou kontroverzí mezi muži zákona a motoristickou veřejností.

Jinými slovy třecí plochy vyhlášky, kdy policista na místě kontroly asi jen stěží bude moci posuzovat opotřebení brzdových destiček. Obnáší to totiž demontáž kola i celého systému, než se k destičkám vůbec dostanete. Vyloženě montážní zásah na celé dopoledne, řekl by odborník z autorizovaného servisu. Prováděcí vyhlášku, která mimo jiné právě kontrolu opotřebení brzdových destiček zahrnuje, ministerstvo dopravy zaslalo do připomínkového řízení. Takže její finální podoba třeba tento kontrolní úkon ze seznamu vyřadí.

Co ale žádná novela či vyhláška zcela určitě nevyřadí, je vlastní přístup policie k dané problematice. Motorista se může už nyní spolehnout, že v případě jeho agresívní argumentace má na problém bezpečně zaděláno. Bylo to tak vždycky – policista pak udělá celkovou kontrolu technického vybavení vozidla včetně povinné výbavy a vypjatým debatám je v tu ránu konec. Zrovna tak dalšímu pokračování v jízdě provinilce. Zbydou oči pro pláč a vodopád výhrůžek, které řidiči situaci ještě více zkomplikují. Jsme totiž v jedenadvacátém století, kdy arogance motoristů v jejich silných vozech dávají zakomplexovaným povahám pocit, že mohou v tu chvíli všechno. Příkladů je dost a někteří piráti silnic už skončili i za katrem. V době před dvaceti lety si takovéto chování nikdo neuměl ani představit. To jen pro ilustraci, že povaha motoristické veřejnosti se radikálně změnila. Policisté tudiž musí s agresí počítat i při zabavování technických průkazů, protože budou a musí mít poslední slovo.

Policisté šetřili v roce 2015 více než 93 000 dopravních nehod

Zcela logicky zní námitka, proč policie supluje stanice technické kontroly, které přece samy o sobě rozhodují, zda je vozidlo způsobilé provozu. To je ale pravda v okamžiku kontroly a vozidlo pak nějaký čas s odpovídajícími údaji jezdí. Do další kontroly dle současné legislativy zbývají dva roky a do té doby se na vozidle může opotřebit lecos. Ruku na srdce, kdo z nás ale obchází své auto a kontroluje, zda stěrače stírají a další úkony spíše budí úsměv, jak to karikuje filmová komedie Vrchní prchni. A zase zde hlavní roli sehraje policista, který, když bude chtít, něco najde. Tentokrát už řidiči nevypíše takřečený dojezdový doklad. Auto bude muset nechat na místě a zařídit si odtah. To jsou pro provinilce další nemalé výdaje. A taky nevyřčený slovní šťouchanec, aby se svého staršího vozu raději co nejdříve zbavil.

Pro kritiky pádný argument, že novela zákona o pozemních komunikacích je vlastně dílo lobbistů – prodejců nových aut. Stará do šrotu, pro nová k nám. Protože byznys je byznys. Stáří vozového parku je v České republice podle Sdružení automobilového průmyslu v průměru 14 let. Což je poměrně hodně a napomáhá k tomu především vydatný dovoz ojetin. Nákup nových vozů proto za dovozem výrazně pokulhává. Buď jak buď – kontrole se dříve nebo později nevyhne nikdo. Takže asi bude mnohem levnější se mu trochu věnovat, než se dohadovat s policií, shánět odtah a nějakou dobu nemít malý techničák.

(rp,pšt,prvnizpravy.cz,foto:arch.)


Nechcete zmeškat důležité zprávy? Přihlašte se k jejich odběru: