Svátek má: Jeroným

Zprávy

Velikost textu:

Propaganda: Google a Al Jazeera pomáhaly vládě USA proti Asadovi!

Propaganda: Google a Al Jazeera pomáhaly vládě USA proti Asadovi!

"Nezávislý" Google propagandisticky spolupracoval s orgány USA s cílem odstranit z funkce syrského prezidenta Bašára  Asada. Představa o nezávislých a nestranných médiích se tak hrozivě kymácí.

Ilustrační foto
27.březen 2016 - 21:22

Vyplynulo to z WikiLeaks zveřejněné korespondence mezi americkým ministerstvem zahraničí a hlavou Google Ideas.

Firma pracovala na žádosti, která byla určena k podpoře odpůrců Asada, aby se připojili k protivládním silám, přičemž práva na vlastnictví služby byla přenesena na televizní kanál Al-Jazeery, která mu dokonce získala cenu za nejlepší technickou inovaci.

WikiLeaks zveřejnil e-mailovou korespondenci mezi zástupci zaměstnanců ministerstva zahraničí USA a Googlem. Dopisy se datují od roku 2012 a ukazují na spolupráci mezi úřadem a americkým internetovým gigantem ke svržení syrského prezidenta Bašára Asada.

Jak se ukázalo, vedoucí Jigsaw (v minulosti - Google Ideas) a bývalý zaměstnanec amerického ministerstva zahraničí Jared Cohen napsal týmu Hillary Clintonové toto: „Pan náměstek ministra zahraničí Burns, Jake, Alec, prosím, nerozšiřovat, co vám sděluji. Moje firma plánuje spustit v neděli službu, která bude veřejně sledovat a mapovat případy přechodu do opozice. Jak jsme si povídali: nikdo nezaznamenává tyto skutečnosti, ale ony, jak předpokládáme, pomohou přesvědčit více lidí, aby se připojili k protivládním silám, a stejně tak přidají na důvěryhodnosti opozice. Vzhledem k nedostatku informací se Sýrie, jsme se dohodli spolupracovat s televizním kanálem Al Jazeera. Bude mu patřit základní právo na vlastnictví služby námi vyvinuté, bude sledovat data, ověřovat a vysílat zpět do Sýrie. Prosím, nerozšiřujte to, a dejte nám vědět, jestli musíme něco objasnit, nebo vzít v úvahu před spuštěním."

V reakci na to zástupce vedoucího personálu Clintonové v období 2009-2013 Jacob Sullivan napsal, že to byl „skvělý nápad".

Google vytvořila službu pro sledování uprchlíků z Asadovy vlády v naději, že to bude mít silný psychologický dopad na syrské obyvatele. Později Google informovalo ministerstvo zahraničí o jeho snaze převést vlastnictví servisu na kanál Al Jazeera. Na její internetové stránce byla umístěna interaktivní mapa. Za to  kanál obdržel cenu za nejlepší technickou inovaci - ano, za službu, kterou vytvořil Google.

Al-Jazeera zveřejnila plán navržený speciálně pro „usnadnění přechodu představitelů syrského režimu do opozice". Nicméně, toto není jediná věc, která vyvolává otázky. Některé e-maily ukazují, že představitelé amerického ministerstva zahraničí, zdá se, nebyli proti zapojení mediální společnosti do těchto činností. Přičemž veřejně američtí politici vždy vyzývali média, aby byla  nestranná a objektivní.

Oskar Krejčí: Propaganda a špionáž doma i za humny

„V nezávislých sdělovacích prostředcích po celém světě vidíme znamení demokratické a občanské společnosti," řekl  Philip Crowley, náměstek státního tajemníka v 2009-2011.

Ostatně americký ministr John Kerry prohlásil, že se „země, v ním není svobodný a nezávislý tisk, nemá čím pochlubit", a mluvčí ministerstva zahraničí Mark Toner poznamenal, že „svobodná a nezávislá média jsou jedním z pilířů silné demokracie".

Z této korespondence je nemožné zjistit, zda si zaměstnanci televizního kanálu Al-Jazeera byli vědomi skutečnosti, že iniciativa společnosti Google pro sledování přeběhlíků byla schválena ministerstvem zahraničí USA. Zdá se však, že myšlenka na svrhnutí Asada vyhovovala všem.

Stojí za zmínku, že poté, co WikiLeaks zveřejnil korespondenci mezi Googlem a americkým ministerstvem zahraničí o službě vytvořené s cílem bojovat proti režimu Bašára Asada a účast Al-Jazeery, ostatní média téměř nereagovala.

(kou, prvnizpravy.cz, wikileaks.org, rt.com, foto: arch.)


Nechcete zmeškat důležité zprávy? Přihlašte se k jejich odběru: