Svátek má: Václav

Zprávy

Velikost textu:

Rusko odmítá obvinění Bellingcatu, že má vinu na pádu MH17

Rusko odmítá obvinění Bellingcatu, že má vinu na pádu MH17

Prakticky všechna hlavní média převzala bez jakéhokoliv kometáře zprávu investigavců skupiny Bellingcat jen s mírně se měnícími s titulky „Putin nese vinu za sestřelení malajského boeingu“.

Trosky letu MH17, kde zahynulo 298 lidí
25.únor 2016 - 22:03

Reakci Ruska zpravidla uvádí pouze jednou větou. Proto předkládáme podrobnější odpověď například ruského televizního kanálu RT.

Webové stránky Bellingcat zveřejnily zprávu, ve které, jak název napovídá, se odkazuje na zapojení ruské armády do pádu MH 17. Tato zpráva sama o sobě je plná slov jako „může", „pravděpodobně", „téměř jistě" a „pravděpodobně", uvedla  RT.

Webové stránky britského bloggera a amatérského analytika Eliota Higginse Bellingcat dnes zveřejnily vlastní vyšetřování skupinou aktivistů ruské armády, která by podle jejich názoru, mohla být zapojena do pádu malajského Boeingu v Donbasu v červenci 2014.

Mohlo by se zdát, že autoři mají důkazy o vině některých vojáků jedné z protiletadlové raketové brigády ruské armády a to na 115 stranách. Je však možné, že ne všichni si pečlivě přečetli tuto zprávu, protože by jinak výsledky hodnocení v ní provedené nebyly tak jednoznačné, poukazuje RT.

Přímý důkaz zda disponovali Bukem na Ukrajině ruští vojáci nebo separatisté, chybí. Nicméně, vzhledem ke složitosti komplexu Buk-M1, je velmi pravděpodobné, že ruská armáda nejen dodala odpalovací zařízení Buk velitelům separatistů, ale poslala s ním i její posádku (přinejmenším jako školitele). Pokud, jak je pravděpodobné, měl Buk ruskou posádku, určitě (anglická verze Bellingcat používá frázi „téměř jistě“- RT) se skládala z vojáků 53. protivzdušné obrany raketové brigády, která byla v létě roku 2014 poblíž hranic s Ukrajinou," uvádí se v úvodu zprávy.

Je třeba poznamenat, že tyto formulace prostupují celou zprávu, která se mění v sadu autorových hypotéz, uvedla RT.

„Takže se v textu hovoří o koloně protivzdušné obrany raketové brigády, která údajně přepravuje systémy Buk-M1 na území Ruska dva dny po katastrofě, a pak upozorňuje, že i přes tuto „pozoruhodnou" událost, „neexistuje žádná souvislost mezi konvojem a katastrofou".

Jako další „důkaz“ Bellingcat uvádí fotografii Reuters provedenou na území Ruska, na níž vojenský konvoj pravděpodobně převáží munici pro raketové systémy. Přičemž, podle slov samotných bloggerů není známo, jestli jsou kontejnery prázdné nebo v nich něco je.

Kromě toho se Bellingcat snažil najít sám prostor v oblasti Rostova, kde byla tato fotografie pořízena. Na následujícím screenshotu jsou dva obrázky: Autoři zprávy tvrdí, že zobrazují stejné území.


Zdroj: Bellingcat

Proč jsou srovnávány není známo, a rozdíly, které jsou viditelné pouhým okem, jsou vysvětleny zkreslením perspektivy, píše poněkud ironicky RT.

Bellingcat také uvedl, že vojáci protivzdušné obrany raketové brigády zveřejnili fotografie na sociálních sítích v oblasti Rostova během tří měsíců od července do září 2014. „Mezi těmito vojáky mohl být jeden nebo dva vojáci, kteří byli členy posádky Buk-M1, který pravděpodobně sestřelil MH 17," uvádí se ve zprávě Bellingcatu.

Nicméně, i přes obrovské množství předpokladů a autorských hypotéz, vinu za sestřelení Boeingu na  východní Ukrajině přímo kladou na ruské ministerstvo obrany a osobně na Vladimira Putina, poznamenala RT.

Stanice připomíná, že to není poprvé, kdy se Bellingcat snažil obvinit Rusko ze sestřelení MH 17, na základě zpráv ze sociálních sítí, videa YouTube a Google Planet. O ně se opíral zakladatel webu Eliot Higgins, když prohlásil, že Rusko zfalšovalo fotky z kosmu, aby obvinilo ukrajinskou armádu  havárie Boeingu.

Média uvěřila „lžiexpertním“ bloggerům "falšování" fotek k MH 17!

Přední média si uvědomila, že je to zlatý důl, a titulky o ruské vině v tragédii se sypaly jeden za druhým. Ale trochu moc spěchaly. Analytik programů vytváření snímků, o něž se Bellingcat opíral, tvrdě Higginse zkritizoval. Podle něj je práce novináře - příkladem toho, jak neprovádět analýzu snímků. Německý časopis Der Spiegel se později omluvil za to, převzal materiál Bellingcatu bez prověření. Kromě toho časopis zveřejnil rozhovor s odborníkem na obrazovou analýzu, která je rozbila na padrť tvrzení Bellingcatu.

Ray McGovern, bývalý úředník CIA „zhodnotil“ samozvaného analytika Bellingcatu.

Všichni se mu smějí, vždyť tak často chybuje. Podíváte-li se na to, kdo financuje aktivity na webu Bellingcatu, je zřejmé, že je sponzoruje Atlantická rada, a dalších západní zdroje, zejména Agentura Spojených států pro mezinárodní rozvoj. Ani to neskrývá," řekl McGovern kanálu RT.

Zároveň Higgins odmítl dát RT rozhovor s tím, že, že rozhovor lze zmanipulovat. Na nabídku, že může svůj názor sdělit v přímém vysílání odpověď nepřišla, dodala RT.

(kou, prvnizpravy.cz, rt.com, foto: arch.)


Nechcete zmeškat důležité zprávy? Přihlašte se k jejich odběru: