Svátek má: Vladimír

Zprávy

Velikost textu:

Ruský tisk: Zpráva CIA, FBI a NSA? Protokoly washingtonských mudrců!

Ruský tisk: Zpráva CIA, FBI a NSA? Protokoly washingtonských mudrců!

Zpráva tří amerických zpravodajských agentur, věnovaných „zásahu" v Rusku před americkými prezidentskými volbami, není ani špatným vtipem, ani sarkasmem, napsala agentura RIA Novosti.

Ilustrační foto
10.leden 2017 - 20:01

S každou řádkou čtení namísto slibovaných odpovědí čtenář dostává jen další otázky, uvádí se v článku.

Kdo se prodere se přes přes nekonečné „odhadujeme", „velmi pravděpodobné", „téměř jistě" (na konci tohoto dokumentu je jasné, že všechny tyto formulace mají také pravděpodobnost v procentech) by si přál alespoň jeden bezvýhradný fakt, svědčící, že podezření o Rusku je přinejmenším oprávněné, konstatoval autor.

Dokonce když američtí zpravodajští důstojníci tvrdí, že za kyberútokem na prezidentské volby stál osobně Vladimir Putin, je vhodný tento argument: před červnem 2016 Putin ocenil Trumpa, a pak přestal. To údajně vypovídá o tom, že ruský prezident nechtěl ublížit svými komplimenty rostoucí poluparitě podnikatele.

Jiná osoba přímo uvedená ve zprávě, je rumunský hacker alias Guccifer 2.0. Podle autorů zprávy, o jeho práci pro Kremlu hovoří, že „udělal spoustu protichůdných a falešných prohlášení týkajících se jeho možné spolupráce s Ruskem během volební kampaně". Navíc má americká rozvědka důvod se domnívat, že rozhovor s novináři jménem Guccifer 2,0 provedlo několik lidí.

„A to je vše. Na tom jsou všechna fakta vyčerpána a začínají odsudky a předpoklady,“ poznamenal autor materiálu.

Zpráva americké rozvědky vypadá jako novinářský kompilát za pár dní!

Teze, kterým zpráva přikládá zvláštní význam, je: zdiskreditovat kampaň Hillary Clintonové a zároveň přispět k podpoře Donalda Trumpa  provádělo Rusko pomocí „státních sdělovacích prostředků" a „propagandistů" v podobě RT a Sputniku, aktivně uvádějící v omyl naivní Američany.

Autoři dokumentu dále označují televizní kanál RT jako „hlavní orgán propagandy" Ruska, s nímž Moskva ovlivnila veřejné mínění ve Spojených státech. Příběhu o úspěších kanálu je věnováno osm stránek z pětadvaceti. A většina z nich tvoří výňatek z jiné zprávy z roku 2012 (!). Ten byl publikován Centrem CIA pro práci s otevřenými zdroji informací (Open Source Center). Mimochodem, to bylo v roce, kdy Američané znovu zvolili svým prezidentem Baracka Obamu. „Chtěl bych se zeptat, Obamu také vybral Putin?“ klade otázku autor článku.


Není těžké uhodnout, že údaje uvedené v tomto dokumentu na začátku roku 2017 jsou poněkud zastaralé. To platí jak pro pokrytí vysílání RT, stejně jako ukazatelů návštěvnosti stránek. Jména programů, jména novinářů, počet názorů na Youtube, jsou pět let staré. A to je zpráva, zdůraznil autor, na níž pracovaly tři rozvědné agentury USA. To si nemohli sednout k počítači, který  aktualizoval data a čísla faktur? Všechna údajě jsou otevřené - RT se nestydí za svůj úspěch. Videa kanálu na Youtube zaznamenaly celkem čtyři miliardy zhlédnutí, má 70 milionů diváků týdně, z toho osm milionů Američanů, konstatuje článek.

Část, pojednávající o volební kampani, je rovněž plná nepřesností a zjednodušení. V dokumentu se například tvrdí, že od března 2016 začala RT „otevřeně vyjadřovat svoji podporu" Donaldu Trumpovi. Nicméně  i povrchní vyhledávání na Google ukazuje, že v září před volbami, byly zveřejněny na internetových stránkách RT materiály o trumpové zneužívání prostředků charitativních fondů pro své vlastní účely.

Rovněž tam byly stovky dalších zpráv, rozhovorů a článků o Trampovi a Clintonové. Ale podle autorů zprávy byla aktivita Clintonové televizí omezena na  „únik jejích e-mailů, obvinění z korupce, problémy fyzického a duševního zdraví, a vztahy s islámským extremismem".

Zdá se, že zpravodajci, kteří připravovali zprávu, ani nečetli a nesledovali místní tisk. V opačném případě by určitě uviděli, že téma mdloby Clintonové přímo během její kampaně a následná diagnóza „zápalu plic", několik týdnů nesestoupila z titulních stran mnoha různých amerických publikací a ve vysílání zpravodajských kanálů, poukazuje článek.

Stejné je to s příběhem Clinton Foundation, která (a to je prokázáno!) je úzce spojena s vládami zemí podporujících terorismus. Mohou média světového dosahu, což je i RT, ignorovat tuto skutečnost? A poté, co Trump v přímém textu nazval svoji soupeřku „zakladatelkou IS".


Mimochodem, za Clintonovou vysílání RT rovněž agitovalo. To když poražený z primárek Demokratické strany Bernie Sanders v říjnu dal podrobný rozhovor Edu Schultzovi z RT, proč by se prezidentem, podle jeho názoru, měla stát Hillary, poznamenal autor článku.

A výsledek? Zpráva vydaná americkými zpravodajskými službami, nezapůsobila ani ve vlastní zemi, končí autor s odkazem na řadu reakcí novinářů v zemi.

Noviny The Washington Post dříve citovaly americké představitele, kteří četli zprávu před jejím oficiálním vydáním, a řekli, že žádné senzace nejsou ani v utajované části. Trochu se odlišovaly jen New York Times, které nazvaly zprávu „smrtící a překvapivě detailní". „Pravděpodobně jsme  četli různé zprávy," reagoval na svém Twitteru korespondent The Guardianu Sean Walker.

(kou, prvnizpravy.cz, ria.ru, foto: arch.)